Europa u deficitu sa vozačima – minimalna plata 3000 eura , samo na Balkanu potrebno skoro 10 000 profesionalnih vozača

Veliki broj vozača napušta Balkan i odlazi u EU raditi zbog znatno veće zarade.

Srbija već godinama kuburi sa manjkom profesionalnih kamiondžija, pa ih u ovom trenutku nedostaje čak 3.000 za najosnovnije funkcionisanje transportnih preduzeća, upozoravaju stručnjaci.

Razlog za to su skupi i teški ispiti, loš obrazovni sistem i sve češći odlazak profesionalnih vozača u inostranstvo. Na 46.000 kamiona dođe tek 17.000 vozača u međunarodnom transportu i oko 34.000 u domaćem, što prema mišljenju zaposlenih u ovoj oblasti nije ni približno dovoljan broj.

Predsednik udruženja “Međunarodni transport” Dušan Nikolić, kaže da je situacija već sada i više nego alarmantna, ali da će u narednom periodu biti i gora, ako se nešto ne preduzme.

– Da bismo mogli da ispratimo odlazak kamiondžija u penziju ili u inostranstvo i rast privrede, mi moramo svake godine na tržište da izbacimo 1.000 – 1.500 novih vozača kamiona, a nas je sve manje. Procjena je da u ovom trenutku nedostaje 3.000 vozača kamiona da bi transport mogao normalno da funkcioniše. Razlog nije samo to što nam vozači zbog većih plata odlaze na Zapad, već i neatraktivnost zanimanja, teško dolaženje do vozačke dozvole i što nam obrazovni sistem nije prilagođen potrebama ovog dijela tržišta. I koliko god smo pokušavali, kad je školstvo u pitanju, da pregovaramo sa državom, rezultata nije bilo – kaže za Informer Dušan Nikolić.

Zato, kaže, sa svojim kolegama razmišlja da sam organizuje obuku budućih vozača, kako za nekoliko godin ne bi došli u situaciju da nema ko da im radi.

Miroslav Nikolić, predsednik Grupacije za prevoz robe u drumskom saobraćaju pri PKS, kaže da Srbija nema samo problem sa manjkom vozača kamiona, već da nam nedostaju vozači svih profila.

Slična situacija je i u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Svakodnevno u medijima susrećemo razne oglase gdje poduzetnici potražuju vozače kamiona.

-Česte su situacije kada nam kamioni “leže” prazni jer nema ko da ih vozi. Vlast ne radi ništa kako bi nam pomogla. Gubici nam se svakodnevno povećavaju – rekao je vlasnik jedne transportne kompaniji u Bosni i Hercegovini.

Robert Uvalić iz Požege tvrdi da trenutno u Požegi ima oglašeno 20-ak radnih mjesta za vozače, a da se i mnogi iskusni vozači odlučuju posao pronaći van granica Hrvatske. Otkriva nam i zašto.

– Minimalac u Njemačkoj iznosi 8,5 eura po satu, plaće su tamo duplo veće od naših. Mjesečno pređem 13.000 kilometara, a da radim isto to u Njemačkoj plaća bi mi bila od 1.800 do 3.000 eura, dvostruko više nego ovdje – rekao je.

MINIMALNE PLATE KAMIONDŽIJA

BIH 750 eura

SRBIJA 1.000 eura

HRVATSKA 1500 eura

SLOVENIJA 1.500 eura

NJEMAČKA 3.000 eura

KANADA 3.700 eura

 

 

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Close